arrow_upward
Data dodania wpisu: 26 października 2021

Kiedy idzie jesień zaczynamy się cieplej ubierać, pijemy gorącą herbatę i pamiętamy o tym, aby dostarczać organizmowi witaminy czy odpowiednio się wysypiać. Wszystko po to, aby ciało było silne i mogło uchronić się przed przeziębieniem. Jednakże o swoje zdrowie należy dbać nie tylko, gdy psuje się pogoda, ale przez cały rok. I nie tylko o zdrowie fizyczne, ale także o jego drugi filar, o czym opowiemy w tym materiale. Dziś budujemy odporność… psychiczną, będzie więc o rezyliencji, wewnętrznej sile oraz nauce jak radzić sobie ze stresem.

Co to jest rezyliencja?

W dosłownym tłumaczeniu słowo to oznacza “odbić się z powrotem”. Określa się nim umiejętność dostosowania się człowieka do zmiennych warunków życia lub otoczenia. Oznacza ono także zdolność do regeneracji po urazach psychicznych, traumach lub stresie, o czym dokładniej opowiemy w poniższych akapitach.

Odporność psychiczna – wrodzona czy nabyta?

Stres w pracy, żałoba związana z utratą kogoś bliskiego, a także inne trudne sytuacje i kryzysy spotykają każdego. Ale jedni radzą sobie z nimi lepiej, a inni gorzej. Od czego to zależy? Od umiejętności rezyliencji, czyli poradzenia sobie z trudnościami. Rezyliencja to inaczej zespół cech wrodzonych i nabytych, które razem budują zdolność do pokonania trudności i problemów na tle emocjonalnym, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Niektórzy są pewni siebie i optymistyczni, co przekłada się na lepszą zdolność do adaptacji, inni mogą się tego nauczyć w ciągu życia, np. rozwijając samoakceptację.

Jak budować odporność psychiczną?

Rezyliencji można się nauczyć, choć czasem jest to proces długotrwały. Bywa, że przechodzimy go nieświadomie. Każde doświadczenie, z którym sobie radzimy, uczy nas, że potrafimy, że – lepiej lub nieco gorzej – ale jesteśmy sobie w stanie poradzić. Dzięki temu możemy stać się silniejsi i w podobnej sytuacji w przyszłości doświadczymy mniej stresu lub emocji, ponieważ będziemy się czuć bardziej kompetentni do radzenia sobie. Można także budować swoją odporność umysłową i emocjonalną świadomie. Żeby trenować rezyliencję i zyskać odporność psychiczną na stres oraz trudności należy zadbać o:

  • poczucie własnej wartości – zdrowa miłość do siebie jest kluczowa w nauce rezyliencji, bowiem dzięki niej wiemy, że mamy dość siły na radzenie sobie z problemami, że podejmujemy właściwe decyzje i zadbamy o siebie,
  • dawanie i otrzymywanie wsparcia – zwierzenie się ze swoich kłopotów i doświadczenie bycia zrozumianym przez bliską osobę może dać ulgę. Pomaganie innym również może dawać wiele radości i satysfakcji. Poza tym razem jest łatwiej i raźniej, dlatego warto zadbać o głębokie więzi oraz dobre relacje z bliskimi,
  • zdrowie – aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu, zdrowa dieta oraz małe, codzienne przyjemności wpływają na stan organizmu, a także umysłu. Zdrowe ciało to zdrowy duch, dlatego warto zadbać o organizm,
  • zdrowe myślenie – to znaczna część budowania odporności psychicznej. Sposób formułowania myśli może mieć wpływ na emocje, które wpływają na działania. Zdrowe, realistyczne myślenie generuje zdrowe emocje, a w następstwie zazwyczaj przyczynia się do konstruktywnego działania,
  • stawianie sobie celów – stawiając sobie cele adekwatne do naszych możliwości i zasobów skupiamy się na drodze i sposobach do ich osiągnięcia. To z kolei przyczynia się do wzrostu poczucia kompetencji, wiary w siebie i poczucia własnej wartości. Stosowanie się do wymienionych wskazówek może zaprocentować większą odpornością psychiczną na stres czy silne emocje.

wróć na bloga

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Telefon do CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres email CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres CENTRUM DOBRYCH MYŚLI ul. Płaszowska 57, 30-713 Kraków

Konsultacje psychologiczne NIP: 5532298020

Konsultacje psychologiczne REGON: 369744938

Konsultacje psychologiczne KONTO BANKOWE NEST BANK: 91 2530 0008 2062 1066 6269 0001