Strona główna / Aktualności / Emocje dzieci i młodzieży w czasie pandemii
Pandemia koronawirusa przewartościowała nasze życie, wymusiła zmianę przyzwyczajeń i konieczność odnalezienia się w zupełnie nowych okolicznościach. Zmiany, których doświadczyliśmy i ciągle doświadczamy w związku z falą zachorowań na nieznanego dotąd wirusa mogą okazać się szczególnie trudne dla dzieci i młodzieży. Zamknięci w domach, z ograniczoną możliwością kontaktu z przyjaciółmi i niepewni tego, co ich czeka uczniowie mogą odczuwać w tym szczególnym czasie wiele skrajnych emocji. Warto pochylić się nad tym problemem i postarać się zrozumieć uczucia, z którymi muszą zmagać się najmłodsi.
Dzieci i młodzież różnie radzą sobie z sytuacją, w której przez wybuch pandemii muszą ograniczać kontakty ze światem zewnętrznym, porzucić naukę stacjonarną oraz stosować się do różnego rodzaju coraz to nowych obostrzeń, które przecież i najmłodszych dotykają i obejmują. Za najbardziej powszechną emocję, która pojawia się w tym czasie można uznać lęk. Każdy przypadek jest indywidualny, ale to uczucie towarzyszy dzieciom w ostatnich miesiącach często. Lęk wynika z poczucia zagrożenia niebezpiecznym wirusem, tego, że rodzice lub ktoś z bliskich może zachorować, ale także tego, że nie wiadomo, jak długo będziemy musieli radzić sobie z sytuacją i kiedy wszystko wróci do normy. Dodatkowo strach mogą podsycać wszechobecne informacje o szerzącej się epidemii czy nieradzeniu sobie służby zdrowia z liczbą chorych.
Kolejną emocją, która dosyć powszechnie dotyka dzieci i nastolatków jest złość oraz niezgoda na to, co dzieje się wokół. Zdarza się, że najmłodsi, choć rozumieją powagę sytuacji, nie godzą się na to, że nie mogą normalnie uczęszczać do szkoły ani spotykać się, tak jak dotychczas z przyjaciółmi. Sytuacja, w której większość czasu musimy spędzić w domu budzi frustrację i gniew, któremu dzieci i nastolatkowie dają czasem wyraz, np. poprzez różnego rodzaju agresywne zachowania bądź buntowniczą postawę.
Dzieci i młodzież mogą także być po prostu smutne. Obniżenie nastroju może być skutkiem długiej izolacji, nudy oraz braku bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami.
Żeby pomóc dziecku, należy w pierwszej kolejności porozmawiać z nim o problemie oraz nazwać emocje, których doświadcza. Otwarta rozmowa na temat lęków czy złości, może zdziałać wiele dobrego. Zachęcanie najmłodszych do zadawania pytań w związku z pandemią również może uspokoić dziecko i pomóc mu zrozumieć, w jak szczególnym momencie się znajdujemy jako społeczeństwo. W przypadku dzieci i nastolatków, których stan psychiczny uległ znacznemu pogorszeniu, a interwencje i rozmowy nie przynoszą skutku, zalecana jest konsultacja z psychologiem.
CENTRUM DOBRYCH MYŚLI
ul. Saska 12E/30, 30-720 Kraków, woj. małopolskie
NIP: 5532298020
REGON: 369744938
KONTO BANKOWE NEST BANK: 91 2530 0008 2062 1066 6269 0001