arrow_upward
Data dodania wpisu: 19 lipca 2021

Prawdopodobnie większość z nas zna ten stan, polegający na poczuciu nudy. Czasem pojawiał się w dzieciństwie, np. kiedy przyjaciele nie mogli wyjść na podwórko i się z nami pobawić, a nie było nic innego do zrobienia. Taka obojętność spotyka także osoby dorosłe. Choć taka obojętność kojarzy się negatywnie, warto zdać sobie sprawę z tego, że istnieją także jasne strony nudy. Jakie są pozytywy tego stanu?

Powiedzmy sobie pokrótce czym dokładnie jest nuda i jakie są jej przyczyny, zanim omówimy jej jasne strony.

Jest to stan emocjonalny polegający na obojętności, uczuciu wewnętrznej pustki, braku zainteresowania, a także niezaspokojonej energii. Nie umiemy dostrzegać jej jasnych stron, gdyż pojawia się, kiedy nasza energia, z różnych przyczyn, nie może być ukierunkowana albo spełniona. Często nie jesteśmy w stanie pokonać nudy z powodu braku pomysłów na aktywność lub braku motywacji. Czasami ma na to wpływ brak bodźców środowiskowych lub możliwości. Czy w takich sytuacjach można znaleźć pozytywne aspekty? Zdecydowanie!

Jasne strony nudy

Ten stan nie musi wyłącznie frustrować. Dzięki niemu możemy sobie uświadomić, że po prostu mamy wolny czas i zmienić swoje codzienne życie. Tak postrzegana nuda jest czynnikiem, który może motywować do pozytywnych zmian. Odpowiednio ukierunkowana może pomóc w rozwoju osobistym i stać się przyczyną do robienia większej ilości przyjemnych lub ambitnych rzeczy. Może także:

  • zwiększyć kreatywność,
  • rozwijać wyobraźnię,
  • być czasem na refleksję lub rozwiązywanie problemów,
  • rozwijać umiejętność samokontroli.

Co robić, by częściej dostrzegać jasną stronę tego stanu i dobrze go wykorzystać?

Przede wszystkim można:

  • zaakceptować go, podejść do tych chwil jako do czasu relaksu, odpoczynku dla ciała i umysłu,
  • oczekiwać mniej,
  • przeanalizować priorytety, skupiając się na tym, co daje prawdziwe szczęście,
  • poszukiwać czynności, które motywują, ale także takich, które dają nam radość, przyjemność,
  • zaplanować przyjemne czynności (np. w postaci listy marzeń, planów do wykonania),
  • eliminować rozpraszacze, skupiając się na jednej czynności, by potem przejść do następnej.

wróć na bloga

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Telefon do CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres email CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres CENTRUM DOBRYCH MYŚLI ul. Płaszowska 57, 30-713 Kraków

Konsultacje psychologiczne NIP: 5532298020

Konsultacje psychologiczne REGON: 369744938

Konsultacje psychologiczne KONTO BANKOWE NEST BANK: 91 2530 0008 2062 1066 6269 0001