arrow_upward
Data dodania wpisu: 16 lutego 2022

Poeta John Donne napisał, że nikt nie jest samotną wyspą. Miał rację. Często chcemy robić wszystko sami. Wydaje nam się, że nasza wartość jest zależna od tego, czy podołamy wszystkim wyzwaniom. Proszenie kogoś o pomoc traktujemy jako wyraz słabości. Ale to nieprawda. Wsparcie emocjonalne i społeczne często jest niezbędne, aby poradzić sobie z trudna sytuacją.

Wsparcie emocjonalne i społeczne – czym dokładnie jest?

Definiuje się je jako pomoc, która jest udzielana konkretnej osobie przez sieć innych osób, rodzinę, sąsiadów, współpracowników czy organizacje charytatywne. Wsparcie społeczne przybiera formę pomocy:

  • emocjonalnej – ma na celu budowanie poczucia bezpieczeństwa, wyrażenie miłości, dodanie otuchy. Okazuje się ją przez kontakt fizyczny (przytulenie, trzymanie za rękę), wysłuchanie i okazanie współczucia;
  • informacyjnej – tutaj kluczową rolę odgrywa wymiana informacji. Ma ona na celu poprawę sytuacji przez jej lepsze zrozumienie;
  • instrumentalnej – tego rodzaju pomoc przyjmuje formę instruktażu, czyli porad dotyczących tego, jak postępować w trudnej sytuacji;
  • materialnej – ta forma obejmuje działania materialne, np. zbiórki pieniędzy, zaopatrzenie w żywność, leki itp.

Jak otrzymać emocjonalne wsparcie społeczne?

Nie zawsze najbliższe osoby wiedzą, z czym się zmagasz. Nikt nie umie czytać w myślach. Jeśli oczekujesz i potrzebujesz pomocy, poinformuj o tym. Jak? Przede wszystkim: co sprawi, że poczujesz się lepiej? – niezależnie od sytuacji, w której się znajdujesz, istnieje adekwatna pomoc. Co może nią być? Przytulenie, wieczór z przyjaciółmi, spotkanie z psychologiem. Zastanów się nad przyczyną swojego stanu i próbuj różnych form pomocy;

  • zrób notatki – w proszeniu o pomoc najtrudniej jest wypowiedzieć samą prośbę. Stresujesz się i nie potrafisz złożyć zdania? Zapisz na kartce kilka przydatnych formułek, np. „Potrzebuję twojej pomocy z” albo „czy możemy porozmawiać o”;
  • wytłumacz – nie wszyscy w społeczeństwie jesteśmy tak samo emocjonalni i empatyczni. Jeśli nie wyjaśnisz swojej sytuacji, bliska osoba Cię nie zrozumie i być może nie będzie w stanie pomóc;
  • wspieraj – zapewnij, że na Tobie też można polegać. Dzięki temu, że ktoś kiedyś był przy Tobie, wiesz jakie to ważne.

Spraw, by bliska osoba również poczuła się lepiej w trudnej chwili.

wróć na bloga

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Telefon do CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres email CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres CENTRUM DOBRYCH MYŚLI ul. Płaszowska 57, 30-713 Kraków, woj. małopolskie

Konsultacje psychologiczne NIP: 5532298020

Konsultacje psychologiczne REGON: 369744938

Konsultacje psychologiczne KONTO BANKOWE NEST BANK: 91 2530 0008 2062 1066 6269 0001