arrow_upward
Data dodania wpisu: 19 grudnia 2021

Dziś porozmawiamy o tym, jak budować i wzmacniać poczucie własnej wartości. Od czego zacząć? O czym pamiętać? Przeczytaj!

Od czego zacząć?

Pamiętaj, że nic nie dzieje się z dnia na dzień. Kwiat potrzebuje czasu, aby rozkwitnąć. Podobnie jest z ludźmi. Zmiana samooceny to proces. Co więcej, aby kwiatek wyrósł potrzebuje żyznej ziemi, podlewania i światła. Podobnie jest ze wzmacnianiem poczucia własnej wartości. Musisz regularnie o nie dbać. Jak?

Znajdź pozytywy

Staraj się nie myśleć w kategoriach “mam niską samoocenę”. Taka postawa zakłada myślenie, że świat jest albo czarny, albo biały – albo ktoś ma wysoką samoocenę albo niską. Istnieją jeszcze inne kolory. Weź kartkę i wypisz cechy, które w sobie lubisz, np. talent do gotowania lub empatię. Czytaj tę listę każdego dnia. To pomoże Ci wzmocnić poczucie własnej wartości.

Konkrety

Rozbij stwierdzenie “mam niską samoocenę” na części. Weź pod lupę konkretne aspekty Twojego życia. Boisz się wypowiadać publicznie? Nie umiesz nawiązać relacji z drugą osobą? Te stwierdzenia obrazują problem, nad którym trzeba pracować. Nie są tak przytłaczające, jak myślenie ogólne.

Eliminuj złe wzorce myślowe

Schematy, których używasz do myślenia o sobie prawdopodobnie ukształtowały się pod wpływem opinii innych. Jeśli uświadomisz sobie, kiedy te fałszywe wzorce dochodzą do głosu, możesz je zatrzymać. Następnie w ich miejsce wprowadzić swoje, autentyczne myśli, które będą wzmacniać Twoje poczucie własnej wartości. Unikaj stwierdzeń “mam brzydki nos”. Patrz na siebie z ciekawością, jak na nowopoznaną osobę. Pomyśl raczej “mam lekko zadarty nos”.

Prawda

Bardzo często niska samoocena prowadzi do wyciągania złych wniosków. To, że przyjaciółka nie odbiera nie znaczy, że Cię ignoruje. Może nie słyszy telefonu. To, że nie masz na nic siły nie oznacza, że do niczego się nie nadajesz. Może śpisz za mało. Ćwicz realne myślenie o rzeczywistości.

Nie porównuj

To nie pomaga we wzmacnianiu poczucia własnej wartości. W mediach lub życiu widzimy wyidealizowany obraz drugiego człowieka. Nie widać wyrzeczeń, ciężkiej pracy i pokonanych trudności. Ci, których spotykasz lub widzisz są tacy, jak Ty. Muszą nad sobą pracować.

Stwórz pozytywną przestrzeń

Może nią być relacja z rodzicem, przyjacielem lub terapeutą. Otaczaj się ludźmi, którzy Cię akceptują i kochają. W końcu zaczniesz myśleć o sobie tak jak oni myślą o Tobie.

Wzmacnianie poczucia własnej wartości – co jeszcze?

Otoczenie również jest istotne dla dobrej samooceny. Użyj czerwonej szminki, napij się kawy z ulubionego kubka, załóż ulubioną odświętną bluzkę. Jeśli na zewnątrz będzie panował porządek, łatwiej będzie Ci zadbać o niego także we wnętrzu. Zrób też coś dla organizmu. Jedz zdrowo, spaceruj, śpij wystarczająco długo. W zdrowym ciele zdrowy duch!

wróć na bloga

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Telefon do CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres email CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres CENTRUM DOBRYCH MYŚLI ul. Płaszowska 57, 30-713 Kraków, woj. małopolskie

Konsultacje psychologiczne NIP: 5532298020

Konsultacje psychologiczne REGON: 369744938

Konsultacje psychologiczne KONTO BANKOWE NEST BANK: 91 2530 0008 2062 1066 6269 0001