arrow_upward
Data dodania wpisu: 1 maja 2020

Narastająca frustracja, stres, presja psychiczna – to zjawiska emocjonalne, które towarzyszą nam nieustannie, jednak w trudnej rzeczywistości, która nastała niespodzianie i do której nie mieliśmy czasu się przygotować, są one szczególnie dominujące.

Emocjonalny paraliż – skąd się bierze?

Coraz częściej słyszy się o tym, że jednym z zaawansowanych społecznych skutków pandemii będą problemy ze zdrowiem, zarówno fizycznym (niezwiązanym z zakażeniem wirusem), jak i psychicznym. Potężne przebodźcowanie sprawia, że wielu z nas odczuwa lęk nieadekwatny do poziomu zagrożenia. Niepokojące doniesienia, niejasne, lakoniczne wiadomości przekłamujące obraz rzeczywistości wpływają negatywnie na psychikę, utrudniając odnalezienie się w zaistniałej sytuacji. Nieprzewidywalność z jaką przyszło nam się mierzyć w obliczu pandemii koronawirusa wpędza nas masowo w stan emocjonalnego paraliżu.

Bariera ochronna – przesiewaj informacje

Dla wielu, radzenie sobie z trudnymi emocjami podczas pandemii stanowi nie lada wyzwanie. W takiej sytuacji, szczególnie ważne jest zbudowanie wewnętrznej bariery dla nadmiaru informacyjnego, ustalenie priorytetów i odnalezienie własnej ścieżki, która pozwoli nam na zachowanie stabilności psychicznej w czasie pandemii. Odczuwanie lęku, smutku, a nawet złości jest reakcją zupełnie naturalną, wynikającą z działania swoistej tarczy ochronnej organizmu. Największym naszym wrogiem jest stan dezorientacji, który zaburza codzienność i pozbawia sił. Ograniczenia i niepewność potrafią stworzyć front, z którym musimy walczyć, by żyć normalnie.

Myśl i czuj – to ważne

Pierwszym etapem tej walki jest podjęcie próby zmiany sposobu myślenia o pandemii. Zrezygnujmy z poszukiwania wsparcia u innych zdezorientowanych, porzućmy skazane na niepowodzenie tłumienie myśli. A w szczególności odpuśćmy sprawdzanie i zbieranie informacji o pandemii, co do których rzetelności nie mamy pewności. Nie ograniczajmy zamartwiania się, które jest wynikiem wewnętrznych przeżyć, ale nauczmy się odróżniać zachowania produktywne, od tych, które nic nie dają.

Akceptacja takiej rzeczywistości jest możliwa – jak zawsze weryfikuje to czas. Znajdź tylko własne miejsce. Zaplanuj dzień, ustal chronologię działania, znajdź czas na rozwój osobisty, ale i na zamartwianie się. Emocje tworzą człowieka, nie próbujmy ich opanować, ale skierujmy na właściwy tor – by żyło nam się łatwiej, bezpieczniej i szczęśliwiej.

wróć na bloga

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Telefon do CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres email CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres CENTRUM DOBRYCH MYŚLI ul. Płaszowska 57, 30-713 Kraków

Konsultacje psychologiczne NIP: 5532298020

Konsultacje psychologiczne REGON: 369744938