arrow_upward
Data dodania wpisu: 27 listopada 2020

W psychologii pojęcie żałoby pojawia się w różnych kontekstach. Mówimy o niej najczęściej po śmierci bliskiej nam osoby. Ale mówimy o żałobie również po rozstaniu, rozwodzie, ale też po innych ważnych stratach w naszym życiu (np. diagnoza poważnej choroby może być przeżywana jako żałoba, gdyż tracimy wówczas zdrowie).

Bez względu na to, o jakiej stracie mówimy, jej przeżywanie wiążę się z gorszą kondycją psychiczną. Część osób po śmierci kogoś, z kim łączyła je silna więź, po rozwodzie czy po diagnozie poważnej choroby szuka wsparcia u rodziny oraz przyjaciół, inni sami starają się „przepracować” bolesną stratę. Każdy z nas inaczej reaguje oraz odczuwa inne emocje w zaistniałej sytuacji. Część z osób korzysta także z pomocy psychologów i w zaciszu gabinetu psychoterapeutycznego, stara się poradzić sobie z tą trudną sytuacją. Żałoba to bolesny, a czasem także długotrwały proces.

Żałoba jest naturalnym procesem, lecz każdy doświadcza jej po swojemu.

Specjaliści od znajomości ludzkiej psychiki rozróżniają kilka etapów żałoby, do których zalicza się: szok, uświadomienie sobie straty, wycofanie się, powracanie do zdrowia oraz odnowę. Zazwyczaj najtrudniejsze okazują się pierwsze miesiące po stracie – wówczas u osób można zaobserwować szereg zachowań i emocji, które mogą wydawać się dziwne, a są naturalnym elementem żałoby. Może być to złość (nawet na osobę, która zmarła), obniżenie aktywności, apatia, irytacja, uczucie bezradności czy gwałtowność zachowań. W każdym z tych przypadków, zachowania te należy uznać za normalne, o ile nie pozostają długotrwałe. Jeśli wymienione stany utrzymują się jednak dłużej oraz wpływają znacząco na codzienne funkcjonowanie, wówczas można zacząć myśleć o szukaniu profesjonalnej pomocy.

Czy wizyta w gabinecie psychologicznym może przynieść ulgę?

Psychologowie, do których gabinetów trafiają osoby w żałobie, starają się przeprowadzić pacjentów przez ten trudny w ich życiu etap, dobierając indywidualne metody terapii. Już sama rozmowa z psychologiem o zaistniałej sytuacji i bolesnej stracie może przynieść spodziewaną ulgę i przyczynić się do lepszego radzenia sobie z traumatycznym doświadczeniem. Terapeuta będzie też w stanie wyjaśnić przyczyny skrajnych emocji, co może z czasem prowadzić do pogodzenia się i akceptacji straty.

Pamiętajmy, że przechodzenie żałoby jest naturalnym sposobem radzenia sobie z odejściem bliskich. Smutek w tym procesie pomaga pożegnać się z tym, co straciliśmy, przeżyć to, że niektórych rzeczy nie możemy mieć; jest elementem przystosowania się do nowego etapu.  Warto mieć to na uwadze i pozwolić sobie na przechodzenie kolejnych etapów żałoby.

wróć na bloga

ZAPRASZAMY DO KONTAKTU

CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Telefon do CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres email CENTRUM DOBRYCH MYŚLI

Adres CENTRUM DOBRYCH MYŚLI ul. Płaszowska 57, 30-713 Kraków

Konsultacje psychologiczne NIP: 5532298020

Konsultacje psychologiczne REGON: 369744938